Frumusetea in mitul Babei Dochia.
Baba Dochia si legenda ei reprezinta unul dintre cele mai cunoscute episoade ale mitologiei romanesti, si are, in esenta, la baza, doua concepte misterioase si inca nedefinite – dragostea si frumusetea.
Legenda are mai multe variante:
Cea mai cunoscuta varianta a legendei spune ca Baba Dochia vrea sa plece cu oile la pasune pe munte, in plina iarna, la sfârsitul lunii februarie si inceputul lunii martie. Ca sa se convinga ca a sosit momentul, isi trimite nora cea frumoasa in padure dupa fragi. Printr-o minune divina, nora ii aduce fragi. Baba Dochia nu ia seama la gura lumii care ii spusese ca e inca devreme, isi pune totusi pe ea 9 cojoace si începe urcusul. Mai întai vremea este frumoasa si ea incepe sa lepede cele 9 cojoace, dar cand ajunge pe munte, se raceste brusc, iar ea se transforma în stana de piatra si asa ramane pentru totdeauna.
În legenda studiata de Romulus Vulcănescu se spune ca, frumoasa Dochia, fiica a lui Decebal, rege al Daciei, a fost conducatoarea unei ostiri din dorinta de a-l salva pe tatal sau, prizonier în Sarmisegetuza, iar armata romana a invins-o. Ca sa nu fie recunoscuta, a fugit în munti si s-a rugat la Zamolxe să fie prefacuta in ciobanita, ca sa nu poata fi reunoscuta de cuceritori.
Gheorghe Asachi ne prezinta legenda cam asa:
Pastoriţa, fiică a lui Decebal, este urmărită de Traian şi, împreună cu oile sale, s-a prefăcut în stâncă. Stânca pietroasă ca o icoană nu încetează însă a iubi, ceea ce face ca din al ei plâns “să se nască ploaie, Tunet din al ei suspin”. Având ursita ei care o priveghează, adeseori, Dochia Preste nouri luminează / Ca o stea pentru păstori”. Se realizează un frumos portret fizic şi moral, din care se desprind trăsăturile dragostei de pământul natal (fragment din articolul REPREZENTARI ALE BABEI DOCHIA IN LITERATURA Prof. Simona Crainic, Liceul De Arte Plastice, Timisoara).
Frumusetea fara varsta si fara limite
Asadar, înca o data ni se demonstreaza ca frumusetea este un concept fara varsta si fara limite.
In zilele noastre perceptia despre frumusete este dictata de societatea consumerista care stabileste propriile standarde. Am ajuns sa avem impuse definitii ale frumusetii, in mediile sociale, iar imaginea femeii perfecte sa fie foarte bine definita.
Tineretea, perfectiunea formelor, kilogramele putine, culoarea parului si a ochilor sunt principalele aspecte evidentiate de industriile de moda si de make-up. Aspectul exterior este triggerul pentru campaniile de marketing reusite, si din pacate, principala cerința pentru a obtine diverse beneficii sociale.
Pentru femeile de peste 50 de ani, frumusetea aproape ca a devenit un subiect tabu. Nu sunt niciodata descrise ca fiind atragatoare, ci mai degraba intelepte.
Noi am am hotarat sa trecem de bariera aceasta sociala si am ales ca in perioada babelor, 1-9 martie, sa prezentam în campaniile noastre femei de peste 50 de ani, de la Miniprix, care isi exprima direct si cu incredere in ele parerea despre frumusetea la orice varsta, fara complexe si cu mult curaj.
Multumim doamnelor Maria, Ioana, Camelia, Marioara, Elena, Olga, Ana, Cornelia si Viorica pentru ca au acceptat sa fie parte din campania reinterpretata si pentru lectiile despre frumusete adevarata pe care ni le-ati oferit în aceasta perioada.
Saloanele Magic ne-au fost alaturi si au reusit sa evidentieze, fara emfaza, calitatile doamnelor noastre!
Noua ne place, lor le-a placut!
Daca si tie iti place, e perfect!